استفاده از دستگاه CNC در صنعت خودروسازی به عنوان یکی از زمینه‌های بسیار اساسی و حیاتی برای این دستگاه محسوب می‌شود. این دستگاه قادر است در فرایند تولید قطعات خودرو به شرکت‌ها کمک فراوانی نماید. دقت بسیار بالا و افزایش سرعت در فرآیند تولید، عواملی هستند که باعث شده است شرکت‌های خودروسازی به طور فزاینده از این دستگاه استفاده کنند.

آموزش کار با دستگاه cnc شامل چه مواردی است؟

دستگاه CNC با داشتن یک نرم‌افزار هوشمند، امکان انجام کارهای پیچیده و پیشرفته را فراهم می‌کند و به همین دلیل در حوزه قطعه‌سازی خودرو، این دستگاه به عنوان گزینه برتر شناخته می‌شود. از اینرو، اپراتور دستگاه CNC باید توانایی کنترل دستگاه و اجزای مختلف آن را داشته باشد و با آنها آشنا باشد. این آموزش شامل موارد زیر می شود:

  1. طراحی اولیه جهت برشکاری قطعه کار
  2. برنامه نویسی دستگاه سی ان سی بر مبنای زبان G-Code
  3. انتخاب ابزار برشی مناسب با توجه به متریال به کار گرفته شده
  4. روشن کردن دستگاه و نظارت بر عملکرد آن

آموزش کار با دستگاه cnc شامل چه مواردی است؟
طراحی اولیه برای برشکاری قطعه کار

قبل از شروع کار با دستگاه CNC، مهم‌ترین گام اول، آماده‌سازی طرح اولیه است. اگر شما قصد دارید روی یک قطعه پیچ و مهره خاص کار کنید، کار خیلی پیچیده‌ای نیست و حتی می‌توانید از طرح‌های آماده موجود در اینترنت استفاده کنید. اما در برخی موارد، لازم است که خودتان طرح موردنظر را پیاده‌سازی کنید و نیازمندی‌های لازم را برآورده کنید.

هر قطعه کار شامل بخش‌های مختلفی است و برای هر بخش، CNC عملکرد خاصی دارد. بنابراین، اگر مثلاً در، هر قسمت از قطعه را به صورت جداگانه طراحی کرده‌ایم، به این دلیل است که در هنگام برنامه‌نویسی دستگاه، از اطلاعات به دست آمده در طرح‌ها استفاده کنیم. محاسبات دقیق اندازه‌گیری نیز انجام شده است. دانستن نرم‌افزارهایی مانند 3ds Max و AutoCAD برای تکنسین دستگاه CNC تراش، ضروری است.

برنامه نویسی دستگاه سی ان سی بر مبنای زبان G-Code

بخش دوم آموزش کار با دستگاه CNC به حوزه نرم‌افزاری اختصاص دارد. انتظار می‌رود تکنسین دستگاه در این بخش نیز تسلط کافی داشته باشد و بتواند از قابلیت‌های دستگاه به طرز مناسبی استفاده کند. برنامه‌نویسی دستگاه‌های CNC به دو روش انجام می‌شود: روش سنتی، که شامل برنامه‌نویسی دستی براساس زبان G-Code است، و روش مدرن، که شامل برنامه‌نویسی کامپیوتری و تبدیل فرمت است.

  • برنامه نویسی دستگاه سی ان سی به شیوه دستی

زبان G-Code شامل استفاده از رمزهای خاصی است که به صورت بلوک برنامه‌نویسی قرار می‌گیرند و دستگاه آنها را به ترتیب انجام می‌دهد. هر یک از این رمزها معنای خاصی برای دستگاه دارند و اپراتور با وارد کردن آنها می‌تواند دستگاه را به فعالیت‌های مختلف وادار کند. روش سنتی برنامه‌نویسی دستگاه بسیار زمان‌بر است و حتی احتمال بروز خطا نیز وجود دارد. به همین دلیل، در دستگاه‌های مدرن، استفاده از آن نیستیم.

  • تبدیل فرمت در برنامه نویسی

در بخش طراحی آموزش کار با دستگاه CNC، اشاره شده است که می‌توان از نرم‌افزارهای اتوکد و تری دی مکس برای انجام طراحی استفاده کرد. این نرم‌افزارها قادر به تبدیل فرمت طراحی شده به زبان G-Code هستند. به همین دلیل، با استفاده از این دو نرم‌افزار و همچنین نرم‌افزار کورل دراو، می‌توان به راحتی فرمت طراحی را تغییر داده و به نرم‌افزار دستگاه CNC وارد کرد. در هر دو حالت، تسلط اپراتور بر زبان برنامه‌نویسی G-Code امری ضروری است و باعث راحتی کنترل دستگاه می‌شود.

انتخاب ابزار برشی مناسب با توجه به متریال به کار گرفته شده

انتخاب ابزار برشی در دستگاه CNC یکی از مراحل حساس در آموزش استفاده از آن است. اگرچه بسیاری فکر می‌کنند که مرحله قبلی (برنامه‌ریزی و طراحی) سخت‌ترین بخش است، اما در واقع انتخاب ابزار برشی براساس متریال مورد استفاده، مسئله‌ای تخصصی است و به خصوص در دستگاه CNC فلزات بسیار حساس است. در بحث انتخاب ابزار برشی، دو مسئله مهم مطرح است:

  • شکل برش

می‌توان ماشینکاری را به دو هدف مختلف تقسیم کرد. هدف اول، برش دادن بخش داخلی قطعه کار با استفاده از ابزار دریل می‌باشد. هدف دیگر، برش و شکل دادن سطح یک نمونه کار با استفاده از ابزار دیگری است. در ابتدا در طراحی اولیه، ابعادی که بر مبنای میلیمتر است، برای هر قسمت در نظر گرفته می‌شوند.

اندازه و شکل ابزار برشی براساس این طرح باید مشخص شده و اپراتور باید با دقت و با توجه به طرح مورد نظر، آنها را انتخاب کند. قابل ذکر است که در زبان برنامه‌نویسی G-Code و کنترل دستگاه، یک مکان مشخص برای انتخاب و تعویض ابزار برشی در نظر گرفته شده است که می‌توان از آن استفاده کرد.

  • نوع ابزار

در آموزش کار با دستگاه CNC، موضوع بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب ابزار برشی براساس متریال قطعه کار است. خانواده چوب و خانواده سنگ دارای شباهت‌های زیادی هستند و تنها تغییرات شکلی در ابزار برشی آنها رخ می‌دهد. اما در مورد فلزات، با توجه به نوع فلزات آهنی و غیر آهنی و نیز براساس آلیاژ آنها، تفاوت‌های مهمی در انتخاب ابزار برشی وجود دارد که کیفیت برش نهایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چگونگی کار با دستگاه cnc برای قطعه سازی خودرو

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله همه چیز درباره دستگاه تراش را مطالعه نمایید. 

روشن کردن دستگاه و نظارت بر عملکرد آن

فاز نهایی آموزش استفاده از دستگاه CNC و شاید راحت‌ترین مرحله آن، روشن کردن دستگاه و نظارت بر عملکرد آن است. این مرحله نسبتاً ساده است، چرا که محدوده‌های حرکتی و مختصات دستگاه را قبلاً تعیین کرده‌اید و آماده‌ی برش هستید. با فشار دکمه‌ی استارت دستگاه، الکتروموتور شروع به کار می‌کند و سرعت گردش اسپیندل را در صفحه کنترل تنظیم می‌کنید. از این لحظه به بعد، شما فقط به عنوان ناظر در کنار دستگاه CNC حاضرید تا قطعه‌ی مورد نظر را به طور کامل برش دهد. ( پرس پانچ تک کاره CNC )

سخن پایانی

دستگاه‌های CNC (Computer Numerical Control)، دستگاه‌های الکترومکانیکی هستند که با استفاده از برنامه‌های نوشته شده در رایانه و ورودی‌های دیجیتالی، ابزارهای فروشگاه را به صورت خودکار کنترل و برنامه‌ریزی می‌کنند. این دستگاه‌ها برای تولید نمونه‌های اولیه از فایل‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شوند.

برخلاف فناوری‌های چاپ سه‌بعدی مانند SLA، SLS/SLM و FDM که روش دیگری هستند، دستگاه‌های CNC برای فرآوری و آسیاب مواد مختلف از جمله چوب، فلزات و پلاستیک‌ها استفاده می‌شوند. شرکت‌های مهندسی و نمونه‌سازی می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های CNC این مواد را به صورت دقیق و خودکار فرآوری کنند.

 

 

 

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0